dinsdag 6 mei 2014

Een woonvorm begon 30 jaar geleden te Alken!

 
 
Zoals ik in een vorige bericht geschreven heb, begon V.Z.W Elkon op woensdag 2 mei 1984 met een woonvorm. Het waren twee huizen tegen elkaar verbonden met een tussen deur, die enkel door het personeel gebruikt mocht worden. Het was in het beging behelpen met de middelen die wij hadden. Er waren geen pieper, als we belde moest eerst het personeel boven  in huis 24 gaan kijken, wie er gebeld had  en in het slechtst geval was het mijn bel op mijn kamer dat was boven in huis 26. Wij gingen alleen boodschappen doen, in de maten dat het mogelijk was. Zo reed ik met een go-cart en de meeste mensen in Alken centrum kende mij van de go-cart, wij namen een boekje mee waar de boodschappen  ingeschreven stonden en gaven dat af aan het personeel van de unic en die gingen de boodschappen voor ons halen. En ik ging zo ook naar ('t Alks Mattijske)  dat is een taverne. In september 1986 kreeg Elkon een project van de koning Boudewijn stichting, voor de handelaars hun zaak toegankelijk te maken voor rolstoel gebruikers. Er werd ook geld vrij gemaakt voor ontspannen voor personen met handicap. Zo gingen we in het Paral rolstoel dansen samen met andere jongeren. Wat later heeft Elkon nog een derde huis bij gehuurd, daar werd ook een deur tussen gekapt voor het personeel.

 
Op donderdag 6 november 2006 zijn de 10 bewoners van Alken naar Kuringen verhuist. Het was wat aanpassen wij moesten zoeken naar ontspanning. Ik  had een beetje schrik, dat de mensen mij niet verstonden. Ik ontdekte vorig jaar in de zomer een openlucht Café naast dokter Janssens zijn huis, het noemt (De Hel) en het is iedere donderdag avond open, als café ('t dorp) zijn wekelijkse sluiting dag heeft, waar ik soms ook kom. In café (De 3 kronen) kom ik ook graag. Na de verhuis ga ik met een vrijwilliger nog naar 't Mattijske). Zo zie ik mijn vrienden nog, en ze hebben ons (De benden van Alex) genoemd.
In september 2006 ging de 2de fase van het wooncentrum (De meidoorn) open. Er kwamen nog eens 10 bewoners bij, en er werden nog kamers bij gemaakt, zodat wij nu met 26 bewoners zijn en 1 kort verblijf.


1 opmerking:

  1. Te gek Alex, je omschrijft het MOOI!! Heel herkenbaar en een goed overzicht, vasthouden die mooie herinneringen! Diane

    BeantwoordenVerwijderen